Philipp König, M.A.

Research assistant
he/him
Building C5 3, room 3.23.2
Tel.: +49 681 302-70481
philipp.koenig(at)uni-saarland.de

 

Philipp König is a political scientist and has been a research assistant and doctoral student of Prof Dr Daniela Braun since 2023 and works in the Junior Research Group Europe at the CEUS - Cluster for European Studies at Saarland University. After studying Integrative Social Science at the Technical University of Kaiserslautern, he worked as a research assistant at the TU Kaiserslautern in the joint project ‘Education as an Exponent of Individual and Regional Development’ and subsequently in the Department of Political Science III Policy Analysis & Political Economy. Most recently, he worked as a research assistant in the project ‘EUNIDES - European and National Identification: Causes, Forms and Consequences of Solidarisation and Desolidarisation’ at the Institute of Political Science at the Philipps University of Marburg.

Dissertation project: working title: Nation and Europe: Measuring European self-concepts and
identity subforms (Nemesis).

Publications

Journal articles
  • König, P. (2023). Forms of National and European Identity: Literature Review of Cross-national Studies. Nationalities Papers, Cambridge University Press
  • König, P. (2020):  Digitale Medien und Inklusion in der wissenschaftlichen Weiterbildung: Ein Einblick zum Stand der Professionalisierung. Qfl – Qualifizierung für Inklusion, 2 (4) Inklusive Erwachsenenbildung.
  • König, P., Kohl, J. & Rohs, M. (2020). Methodische Herausforderungen längsschnittlicher Programmanalysen am Beispiel des Themenfeldes Digitalisierung. Beiträge zur Erwachsenenbildung (9), Technische Universität Kaiserslautern.
  • Elsner, A. & König, P. (2018). Inklusion durch Digitale Medien in der wissenschaftlichen Weiterbildung – Mehr als nur ein barrierefreies Dokument? Forum neue Medien Austria Magazin, 2018(04), 21-23.
Book chapters
  • Rohs, M., König, P., Kohl, J. & Hellriegel, J. (2021). Digitalisierung als Gegenstand von Kursangeboten –Eine Längsschnittuntersuchung der vh Ulm. In C. Bernhard-Skala (Hrsg.), R. Bolten-Bühler (Hrsg), J. Koller (Hrsg.) & M. Rohs (Hrsg.) Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde -Perspektiven, 1.Auflage, Erwachsenenbildung und lebensbegleitendes Lernen - Forschung & Praxis, Band 42, S.149-169
  • König, P. & Elsner, A. (2020). Digitale Medien in Lehr-Lernkontexten – Ein Mittel zur Inklusion in der wissenschaftlichen Weiterbildung? in: M. Rohs, H. – J. Schmidt & H.-U. Dallmann (Hrsg.): Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung. Wbv Verlag: Bielefeld.
  • Elsner, A. & König, P. (2019). Inklusionspotenziale digitaler Medien für Lehre und Lernen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. Eine theorie- und empiriegeleitete Reflexion, in: Hafer, J., Mauch, M. & Schumann, M. (Hrsg). Teilhabe in der digitalen Bildungswelt, 2019, Medien in der Wissenschaft, Band 75, 198-208.