Lehren mit Blended Learning

Blended Learning – The best of two worlds

As a lecturer or university instructor, you are responsible for creating the student learning environment – and how you design the learning environment will influence how your students engage with the learning process. Digitalization offers an array of technologies that you can use to design learning environments that meet the requirements of the 21st century, facilitate personalized learning and have a lasting positive impact on student learning outcomes. Sounds great! How do I get started? Current educational and psychological research indicates that the most effective approach is that of 'blended' or 'hybrid' learning – a form of mixed-mode instruction that combines traditional classroom methods with digital forms of learning.

'At the present time, blended learning represents the "best variant" of digital teaching methodologies, because it combines the advantages of the digital and traditional learning environments' (Kunze & Frey, 2021, pp. 71–72).

Blended learning can be understood either as the dual use of classroom-based and online teaching methods in a didactically effective manner incorporating both synchronous and asynchronous learning phases (e.g. flipped classrooms) or as the integration of digital elements into classroom teaching. Synchronous learning refers to a mode of learning in which students and lecturers are present at the same time in the same physical or digital space. It is characterized by interaction and the exchange of ideas between students and between students and instructors. Asynchronous learning phases are those in which students access digital materials at their own pace (e.g. watching pre-recorded lectures, reading assigned materials, tackling problems and exercises). Asynchronous learning is characterized by flexibility, enabling students to explore and engage with material at a location and time convenient to them. (German Science and Humanities Council (Wissenschaftsrat), 2022). Blended learning is an approach that allows you, the instructor, to combine the best teaching and learning components into your university teaching activities.

Regardless of the format of your teaching activity, you need to consider both the macro-level and micro-level learning outcomes of your teaching (Uemminghaus & Frey, 2021). We have compiled a number of resources for you and your students that are designed to help you organize synchronous and asynchronous learning environments in an effective and engaging way. We have placed particular focus on explaining and encouraging the use of the 'flipped classroom' concept.

    • Synchronous teaching

    • Flipped classroom

    • Asynchronous teaching

    • Supporting your students

Lehren mit Blended Learning – das Beste aus zwei Lernwelten

Als Dozierende entscheiden Sie unmittelbar über die Gestaltung von Lernumgebungen und somit mittelbar über die Initiierung von Lernprozessen auf Seiten Ihrer Studierenden. Im Zuge der Digitalisierung stehen Ihnen hierzu verschiedene Technologien zur Verfügung, die es Ihnen erlauben, Ihre Lernumgebungen so zu konzipieren, dass sie den Anforderungen des 21. Jahrhunderts gerecht werden, das Lernpotential Ihrer Studierenden adäquat adressieren und nachhaltig deren Lernerfolg beeinflussen. Wie gelingt Ihnen das? Erste Anhaltspunkte zur Beantwortung dieser Frage liefert die pädagogisch-psychologische Forschung mit einem Verweis auf das Konzept des Blended Learning, das eine Symbiose traditioneller und digitaler Lernformen präsentiert:

„Blended Learning stellt aktuell die „beste Variante“ der digitalen Lehre dar, weil Blended Learning die jeweiligen Vorteile der digitalen und der traditionellen Lernumgebung vereint“ (Kunze & Frey, 2021, S. 71-72).

Als charakteristisch für Blended Learning („gemischtes Lernen“) gilt die didaktische Verzahnung von Präsenz- und Online-Lehre mit synchronen und asynchronen Phasen (z. B. Flipped Classroom) oder die Integration digitaler Elemente in der Präsenzlehre. Die synchrone Phase, in der Studierende und Dozierende zeitgleich (in einem realen oder digitalen Raum) anwesend sind, wird dabei geprägt durch die Interaktion und den Austausch mit den anderen Studierenden sowie mit den Dozierenden. Die asynchronen Phasen stellen die Selbstlernphasen der Studierenden dar, in der sie sich über digitale Lernmaterialien, Lektüren, Übungsaufgaben oder Erklärvideos zeit- und ortsunabhängig Wissen aneignen (Wissenschaftsrat, 2022). Lehren und Lernen mit Blended Learning kann für Sie bedeuten, in Ihrer Lehre das Beste aus beiden Lernwelten zu vereinen.

Unabhängig vom Format Ihrer Lehrveranstaltung sind Überlegungen hinsichtlich der Makroebene sowie der Mikroebene Ihrer Lehrveranstaltung unerlässlich (Uemminghaus & Frey, 2021). Im Folgenden finden Sie Unterstützungsangebote für Sie und Ihre Studierenden, um synchrone und asynchrone Lernwelten zeitgemäß zu gestalten. Ein besonderer Stellenwert wird hierbei dem Konzept des „Flipped Classrooms“ eingeräumt.

Synchronous teaching

'Synchronous teaching programmes require teachers and students to be present at the same in time in the same real or virtual space.' (German Science and Humanities Council (Wissenschaftsrat), 2022, p. 106).

Synchronous teaching can be conducted in physical, virtual or hybrid spaces. Whichever mode you choose, the following how-to guides show you how to design effective synchronous teaching activities:

 

In-person teaching

In-person teaching activities are those in which you and your students are present in the same physical learning environment at the same time (e.g. lecture hall, seminar room, laboratory).

If you're preparing an in-person teaching activity, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for in-person teaching activities

Like to learn more about effective in-person teaching techniques? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Many of the university's meeting and conference rooms are equipped with video conferencing systems that can be used for digital teaching activities. If you have questions or need support in using the video conferencing technology, please contact Saarland University's Conference Support Group by email at:

KonferenzHilfe[at]uni-saarland.de
or by phone at: +49 681 302-3333 
or via MS Teams: Conference Support Group

Digital teaching

Digital (aka virtual) teaching activities are those in which you and your students interact at the same time in a digital environment (e.g. a live video call in MS Teams).

If you're preparing a digital teaching activity in MS Teams, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for digital teaching activities

Like to learn more about effective digital teaching techniques? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

 

Hybrid teaching activities

In a hybrid teaching activity, some of your students are present in person in the same physical space, while other students participate remotely by joining the activity online. As the instructor, you may choose to be present in person or you can teach the class remotely.

If you're preparing a hybrid teaching activity, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for hybrid teaching activities

Like to learn more about effective hybrid teaching techniques? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

In order to teach a hybrid course, you will need access to a room equipped with a virtual conferencing system. If you have questions or need support in using the video conferencing technology, please contact Saarland University's Conference Support Group by email at:

KonferenzHilfe[at]uni-saarland.de
Tel.: +49 681 302-3333 
MS Teams Conference Support Group

Synchrone Lehre

„Synchrone Lehrangebote erfordern die zeitgleiche Anwesenheit von Lehrenden und Studierenden im realen oder virtuellen Raum“ (vgl. Wissenschaftsrat, 2022, S. 106).

Synchrone Lehre kann in Präsenz, virtuell und hybrid stattfinden. Die folgenden How-to-Konzepte zu synchronen Lehraktivitäten können Sie unabhängig von der Modalität zur Gestaltung Ihrer synchronen Lehrveranstaltung verwenden:

Präsenzveranstaltungen

Präsenzveranstaltungen zeichnen sich dadurch aus, dass Sie und Ihre Studierenden sich zeitgleich in einem real existierenden, physischen Raum befinden (z. B. Hörsaal, Seminarraum, Labor).

Was sollten Sie in der Vorbereitung einer Präsenzveranstaltung beachten?

Sie wollen mehr darüber erfahren, wie Sie Ihre Präsenzveranstaltungen zeitgemäß gestalten können? Im Team „Digitale Lehre UdS“ in MS Teams finden Sie unsere How-to-Konzepte, die folgenden How-to-Konzepte können Sie dabei unterstützen:

In zahlreichen Veranstaltungsräumen ist die Präsentationstechnik mit den Konferenzsystemen verbunden. Das Team der UdS Konferenzhilfe steht Ihnen bei Fragen bezüglich der Nutzung der Konferenzsysteme jederzeit unterstützend zur Seite. Erreichen können Sie die Konferenzhilfe unter:

Mail: KonferenzHilfe[at]uni-saarland.de
Tel.: Tel. +49 (0) 681/ 302-3333 
MS Teams: UdS Konferenzhilfe

Digital teaching

Digital (aka virtual) teaching activities are those in which you and your students interact at the same time in a digital environment (e.g. a live video call in MS Teams).

If you're preparing a digital teaching activity in MS Teams, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for digital teaching activities

Like to learn more about effective digital teaching techniques? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Hybride Lehrveranstaltungen

Hybride Lehrveranstaltungen zeichnen sich dadurch aus, dass sich ein Teil der Studierenden mit Ihnen als Dozierendem*Dozierender zeitgleich in einem physischen Lehrveranstaltungsraum befindet, während ein anderer Teil der Studierenden online zugeschaltet ist (z. B. via MS Teams). Natürlich ist es auch möglich, dass Sie sich als Dozierende*r live zuschalten und damit „hybrid“ die Lehrveranstaltung leiten.

Was sollten Sie in der Vorbereitung einer hybriden Lehrveranstaltung beachten?

Sie wollen mehr darüber erfahren, wie Sie Ihre hybriden Lehrveranstaltungen zeitgemäß gestalten können? Im Team „Digitale Lehre UdS“ in MS Teams finden Sie unsere How-to-Konzepte, die folgenden How-to-Konzepte können Sie dabei unterstützen:

Zur Durchführung einer hybriden Lehrveranstaltung benötigen Sie einen Raum, der mit einem Konferenzsystem ausgestattet ist. Das Team der UdS Konferenzhilfe steht Ihnen bei Fragen bezüglich der Nutzung der Konferenzsysteme jederzeit unterstützend zur Seite. Erreichen können Sie die Konferenzhilfe unter:

Mail: KonferenzHilfe[at]uni-saarland.de
Tel.: Tel. +49 (0) 681/ 302-3333 
MS Teams: UdS Konferenzhilfe

Flipped classroom

The flipped classroom is a pedagogical approach that combines synchronous and asynchronous learning phases. The asynchronous phases are periods of self-directed study in which students engage with the course materials at a time that suits them and in their preferred learning environment without the instructor being present. The knowledge that students acquire in these asynchronous self-study phases serves as preparation for the subsequent (in-person or virtual) synchronous phase. During synchronous learning, students can actively exchange ideas with other course participants as well as with the instructor, and they have the opportunity to apply the ideas in practice, thus deepening their understanding of the concepts being taught. In a flipped learning set-up, the traditional instructional approach is 'flipped', with the acquisition of facts, information and knowledge now done asynchronously outside of the normal classroom environment, while cognitively engaging activities (exchanging ideas, problem solving and knowledge transfer tasks) are now completed in the physical or remote classroom under the guidance of the course instructor.

If you're interested in using the flipped classroom, the first step is to provide your students with preparatory materials, such as documents to read or videos to watch. To help students assess whether they have understood the content, you can compile self-assessment tasks, such as quizzes or exercises, which the students can complete at the end of a self-study unit. Self-assessment is important as students do not receive direct feedback from the instructor at this phase of the learning process. Supporting and encouraging independent and self-regulated student learning are key factors in ensuring the success of asynchronous self-study phases. Supporting students during their self-study phase is crucial as the flipped classroom concept only function well if students arrive well-prepared for the instructor-guided classroom sessions.

This in turn requires careful coordination of the content presented in the asynchronous self-learning phases and the synchronous classroom phases. To make effective use of the flipped classroom approach, you will need to prepare relevant materials and resources for the asynchronous self-study phases as well as provide your students with opportunities during the classroom sessions to exchange, discuss and apply the knowledge they have acquired independently. Active cognitive engagement with learning materials can significantly enhance student learning outcomes and deep cognitive activation is regarded as an indicator of good teaching quality (cf. Helmke & Brühwiler, 2018; Kunter & Trautwein, 2013). The instructor-led classroom sessions should never be reduced to a simple question-and-answer game in which students just repeat information when prompted by the teacher. Instead, students should work collaboratively and interactively on and with course materials under the guidance and supervision of the instructor (see Zickwolf & Kauffeld, 2019).

If you're preparing a flipped classroom teaching activity, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for flipped classroom teaching activities

Like to learn more about how to use the flipped classroom approach effectively? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

 

Flipped classroom

Flipped Classroom ist ein didaktisches Konzept und steht für „vertauschten Unterricht”, in dem synchrone und asynchrone Phasen miteinander verbunden werden. Die asynchronen Phasen bilden dabei die Selbstlernphasen der Studierenden ab. Das bedeutet, dass sich die Studierenden die vorgegebenen Inhalte eigenständig und damit zeit- und ortsunabhängig sowie unabhängig von der Anwesenheit des*der Dozierenden erarbeiten. Das Wissen, das sich die Studierenden in diesen asynchronen Selbstlernphasen aneignen, dient als Vorbereitung für die synchronen Phasen (in Präsenz oder virtuell), in denen sich die Studierenden mit den anderen Teilnehmer*innen der Lehrveranstaltung sowie mit dem*der Dozierenden über das erworbene Wissen austauschen, dieses praxisnah anwenden und somit vertiefen. Das Konzept des „flipped“ bezieht sich also darauf, dass die Wissensaneignung asynchron erfolgt, in der Hand der Studierenden und damit außerhalb des „Classrooms“ liegt, während die Studierenden im synchronen „Classroom“ und in Anwesenheit des*der Dozierenden kognitiv aktivierende Austausch-, Übungs- und Transfermöglichkeiten erhalten.

Möchten Sie das Konzept des Flipped Classrooms anwenden, können Sie Ihren Studierenden als vorbereitende Lernmaterialien beispielsweise Dokumente und Videos bereitstellen. Damit Ihre Studierenden einschätzen können, ob sie die Inhalte verstanden haben, können Sie Selbstüberprüfungsaufgaben in Form von Quizzes oder Übungsaufgaben vorbereiten, welche die Studierenden im Anschluss an eine Lerneinheit absolvieren. Diese Selbstüberprüfung ist wichtig, da die direkte Rückmeldung des*der Dozierenden in dieser Phase der Wissensaneignung fehlt. Wichtig für den „Erfolg“ der Studierenden in den asynchronen Selbstlernphasen ist es, deren Eigenständigkeit und Selbstregulation zu fördern und zu unterstützen. Diese Form der studentischen Unterstützung ist auch deshalb wichtig, da das Konzept des Flipped Classrooms nur dann funktioniert, wenn die Studierenden vorbereitet zu den synchronen Terminen erscheinen.

Entscheidend für das Gelingen dieses didaktischen Konzepts ist es, dass die asynchronen Selbstlernphasen und die synchronen Classroom-Phasen aufeinander abgestimmt sind. Ihre Aufgaben als Dozierende*r bestehen also erstens darin, die Lerninhalte für die Selbstlernphasen vor- und aufzubereiten, und zweitens darin, an den synchron stattfindenden Terminen Ihren Studierenden ausreichend Austausch-, Diskussions- und Anwendungsmöglichkeiten zu geben, um mit dem eigenständig erworbenen Wissen zu arbeiten. Diese aktive und kognitiv aktivierende Auseinandersetzung mit dem Wissen trägt wesentlich zum Lernerfolg Ihrer Studierenden bei; handelt es sich bei der kognitiven Aktivierung um eine Tiefenstruktur und damit um ein Qualitätsmerkmal guter Lehre (vgl. Helmke & Brühwiler, 2018; Kunter & Trautwein, 2013). In den synchronen Classroom-Phasen soll also kein „Frage-Antwort-Spiel“ zwischen Studierenden und Dozierenden und damit eine reine Wissenswiederholung stattfinden; vielmehr arbeiten Studierende unter Anleitung und Begleitung ihres*ihrer Dozierenden aktiv an und mit den Inhalten sowie aktiv und gemeinsam mit den anderen Teilnehmer*innen (siehe Zickwolf & Kauffeld, 2019).

Was sollten Sie in der Vorbereitung einer Flipped-Classroom-Lehrveranstaltung beachten?

  • Checkliste für Flipped-Classroom-Lehrveranstaltungen

Sie wollen mehr darüber erfahren, wie Sie Ihre Flipped-Classroom-Lehrveranstaltungen zeitgemäß gestalten können? Im Team „Digitale Lehre UdS“ in MS Teams finden Sie unsere How-to-Konzepte, die folgenden How-to-Konzepte können Sie dabei unterstützen:

Asynchronous learning

'Asynchronous learning refers to educational activities in which students can engage with learning materials (typically provided online) at their own pace and in their own time. Traditional periods of self-study using analogue materials are also a form of asynchronous learning.' (German Science and Humanities Council (Wissenschaftsrat), 2022, p. 106).

Like to learn more about designing effective asynchronous learning activities? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Accompanying resources

Accompanying resources are useful materials of direct or indirect relevance to the subject matter being taught and that are supplementary to the content of the synchronous classroom sessions. Examples of useful subject-specific resources are links to websites that explain basic terminology or that contain tutorials and/or additional exercises. To help students prepare for examinations or assessments, you can provide recordings of your lectures, seminars or classes, or provide examples of digital work output or lists of foundational texts or primary sources. You can also incorporate digital work assignments into your classroom sessions. And you can help students to acquire transferable study skills that they can use during periods of self-directed learning.

If you're thinking about compiling accompanying learning resources, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for creating accompanying resources

Like to learn more about designing effective accompanying resources? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Online courses

Online courses are purely virtual learning environments in which students can engage with the content provided anytime and anywhere, thus accommodating their individual learning styles and speeds. As a course instructor, you can provide your students with a range of digital learning materials such as reference materials and instructional videos. To help your students assess their progress, it is important for them to have a record of their personal learning outcomes at the end of each tutorial, lesson or unit, or, for some online courses, at the end of the course itself. You can prepare quizzes or exercises that assess student understanding of the content and learning goals of individual units or the overall course.

If you're preparing an online course, take a look at our helpful check list:

Check list (in German) for online courses

Asynchronous learning

'Asynchronous learning refers to educational activities in which students can engage with learning materials (typically provided online) at their own pace and in their own time. Traditional periods of self-study using analogue materials are also a form of asynchronous learning.' (German Science and Humanities Council (Wissenschaftsrat), 2022, p. 106).

Like to learn more about designing effective asynchronous learning activities? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Accompanying resources

Accompanying resources are useful materials of direct or indirect relevance to the subject matter being taught and that are supplementary to the content of the synchronous classroom sessions. Examples of useful subject-specific resources are links to websites that explain basic terminology or that contain tutorials and/or additional exercises. To help students prepare for examinations or assessments, you can provide recordings of your lectures, seminars or classes, or provide examples of digital work output or lists of foundational texts or primary sources. You can also incorporate digital work assignments into your classroom sessions. And you can help students to acquire transferable study skills that they can use during periods of self-directed learning.

If you're thinking about compiling accompanying learning resources, take a look at our helpful check list:

  • Check list (in German) for creating accompanying resources

Like to learn more about designing effective accompanying resources? Try our how-to guides, which you can access by joining the team Digitale Lehre UdS ('Digital Teaching – Saarland University') in Microsoft Teams.

Onlinekurse

Onlinekurse zeichnen sich dadurch aus, dass die Studierenden eine rein virtuelle Lernumgebung vorfinden, in der sie sich zeit- und ortsunabhängig mit den bereitgestellten Inhalten beschäftigen und sich somit selbstbestimmt Wissen aneignen. Als Lernmaterialien können Sie Ihren Studierenden z. B. Literatur und Lehrvideos zur Verfügung stellen. Am Ende einzelner Lerneinheiten und, je nach Ziel des Onlinekurses, auch nach Durchlaufen aller Lerneinheiten ist eine individuelle Ergebnissicherung für den Lernerfolg Ihrer Studierenden wichtig. Sie können Ihre Studierenden darin unterstützen, indem Sie Quizzes oder Übungsaufgaben vorbereiten, welche die Inhalte einer einzelnen Lerneinheit oder als Kursabschluss aller Lerneinheiten umfassen.

Was sollten Sie in der Vorbereitung eines Onlinekurses beachten?

Supporting your students

Depending on how you organize your course or teaching activity (in-person, online or hybrid) and how you combine phases of synchronous and asynchronous learning, your students will find themselves in different physical or virtual learning environments at different times. Being exposed to such a broad range of learning environments poses a particular challenge to students, especially in asynchronous learning phases, as they have to decide for themselves when, what and how much they want to learn (Lehmann et al., 2014). Germany's Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (Kultusministerkonferenz, KMK) has described this challenge as the need for learners to 'assume responsibility for planning and shaping their personal learning goals and learning pathways' (KMK, 2017, p. 13) and thus the need to encourage and promote self-regulated learning (SRL).

Self-regulated (aka self-directed) learning can be understood as an active and constructive process in which the learners themselves set their learning goals and then attempt to monitor, regulate and control their cognition, personal motivation and behaviour, guided and constrained by the goals they set and the contextual features of the learning environment (Baumert et al., 2000).

During periods of asynchronous self-study, students have to meet the challenge of regulating their own learning, as external guidance from a teacher or instructor is often minimal or completely absent. However, the skills associated with successful SRL are becoming increasingly important in education as they have been shown to be extremely relevant to students achieving successful learning outcomes (Lehmann et al., 2014; Narciss et al., 2007). Self-regulated learning strategies are important factors in the successful completion of study assignments and university coursework (Dörrenbächer & Perels, 2016). Components of self-regulated learning such as metacognition, time management, effort regulation, critical thinking, goal setting and self-efficacy have been shown to have a positive effect on learning outcomes in digital learning environments (Broadbent & Poon, 2015; Lee et al., 2019).

However, at the present time, many students lack proficiency in the SRL skills set (Dörrenbächer & Perels, 2016). As an educator you can not only help your students acquire subject-specific knowledge and skills, you can also encourage them to develop positive learning strategies and effective study skills. We have put together a set of how-to guides that you can use to get students fit for learning in the 21st century. You can choose to incorporate these tools and methods directly into your course learning environments or make them available to your students separately.

Digital literacy:

Cognition:

Communication:

Metacognition:

Motivation:

Unterstützung für Ihre Studierenden

Abhängig davon, ob Sie Ihre Lehrveranstaltung in Präsenz, virtuell oder hybrid stattfinden lassen und wie Sie synchrone und asynchrone Phasen miteinander kombinieren, finden sich Ihre Studierenden zu unterschiedlichen Zeitpunkten an unterschiedlichen realen oder virtuellen Orten wieder. Diese diversen und digitalen Lernangebote eigenständig und effektiv zu nutzen, stellt vor allem in asynchronen Lernphasen eine besondere Herausforderung dar, da die Studierenden autonom entscheiden müssen, wann, was und wie viel sie lernen möchten (Lehmann et al., 2014). Die KMK beschreibt dies als „die Übernahme von Verantwortung zur Planung und Gestaltung der persönlichen Lernziele und Lernwerge durch die Lernenden“ (2017, S. 13) und verweist damit auf die Kompetenz des selbstregulierten Lernens (SRL).

SRL kann verstanden werden als ein aktiver und konstruktiver Prozess, bei dem Lernende sich unabhängig vom konkreten Lerninhalt Ziele für das Lernen setzen und daraufhin versuchen, die eigenen Kognitionen, die persönliche Motivation sowie das eigene Verhalten in Abhängigkeit dieser Ziele sowie der Kontextmerkmale der Lernumgebung zu beobachten, zu regulieren und zu kontrollieren (vgl. Baumert et al., 2000).

Gerade in asynchronen Selbstlernphasen stehen Studierende vor der Herausforderung, ihr Lernen selbst zu bestimmen und zu regulieren, da die externale Regulation durch die Dozierenden gering ausfällt oder gänzlich fehlt. Dadurch gewinnen SRL-Kompetenzen zunehmend an Bedeutung, zumal sie sich als äußerst relevant für den Lernerfolg erwiesen haben (Lehmann et al., 2014; Narciss et al., 2007). Selbstregulative Lernstrategien sind insgesamt bedeutsam, um studienbezogene Aufgaben erfolgreich bewältigen zu können (Dörrenbächer & Perels, 2016). In digitalen Lernumgebungen wirken sich vor allem die SRL-Komponenten Metakognition, Zeitmanagement, Anstrengungsregulation, kritisches Denken, Zielsetzung und Selbstwirksamkeit positiv auf den Lernerfolg aus (vgl. Broadbent & Poon, 2015; Lee et al., 2019).

Als problematisch erweist sich, dass viele Studierende niedrig ausgeprägte SRL-Kompetenzen aufweisen (Dörrenbächer & Perels, 2016). Als Dozierende können Sie Ihre Studierenden jedoch nicht nur darin unterstützen, fachliches Wissen und fachliche Kompetenzen zu erwerben, sondern auch darin, ein erfolgsversprechenden Lern- und Arbeitsverhalten zu entwickeln. Mit Hilfe der folgenden How-to-Konzepte können Sie einen Beitrag dazu leisten, Ihre Studierenden zum Lernen im 21. Jahrhundert zu befähigen. Sie können diese Konzepte entweder in Ihre Lernumgebungen integrieren oder Ihren Studierenden gesondert zur Verfügung stellen.

Digitale Kompetenzen:

Kognition:

Kommunikation:

Metakognition:

Motivation:

Your contacts

Dr. Manuela Benick
Teaching Coach
Building A4 4 Room 2.01 
Phone: +49 681 302-71300 
christine.eckert(at)uni-saarland.de

Dr. Andreas Korbach
Instructional Designer
Building A4 4 Room 2.01 
Phone: +49 681 302-2589 
andreas.korbach@uni-saarland.de

Ansprechpartner*innen

Dr. Manuela Benick

Teaching Coach
Geb. A4 4 Zi. 2.01 
Tel.: 0681 302-3506 
manuela.benick(at)uni-saarland.de

Dr. Christine Eckert

Teaching Coach
Geb. A4 4 Zi. 2.01 
Tel.: 0681 302-71300 
christine.eckert(at)uni-saarland.de

Dr. Andreas Korbach

Instructional Designer
Geb. A4 4 Zi. 2.01 
Tel.: 0681 302-2589 
andreas.korbach@uni-saarland.de

List of references

Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Tillmann, K.-J. & Weiß, M. (2000). Fähigkeit zum selbstregulierten Lernen als fächerübergreifende Kompetenz. Projekt OECD PISA Deutschland. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

Dörrenbächer, L. & Perels, F. (2016). Self-regulated learning profiles in college students: Their relationship to achievement, personality, and the effectiveness of an intervention to foster self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 51, 229–241. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.09.015

Helmke, A. & Brühwiler, C. (2018). Unterrichtsqualität. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt & J. S. Buch (eds.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (5th ed., p. 860–869). Beltz.

Kultusministerkonferenz (2017). Strategie der Kultusministerkonferenz „Bildung in der digitalen Welt“. KMK. https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/2018/Digitalstrategie_2017_mit_Weiterbildung.pdf

Kunter, M. & Trautwein, U. (2013). Psychologie des Unterrichts. Ferdinand Schöningh.

Kunze, L. & Frey, D. (2021). Digitale Lehre an der Hochschule: Warum Blended Learning so gut funktioniert. In D. Frey & M. Uemminghaus (eds.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (p. 69–86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0 

Lee, D., Watson, S. L. & Watson, W. R. (2019). Systematic literature review on self-regulated learning in massive open online courses. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1). https://doi.org/10.14742/ajet.3749

Lehmann, T., Hähnlein, I. & Ifenthaler, D. (2014). Cognitive, metacognitive and motivational perspectives on preflection in self-regulated online learning. Computers in Human Behavior, 32, 313–323. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.051

Narciss, S., Proske, A. & Koerndle, H. (2007). Promoting self-regulated learning in web-based learning environments. Computers in Human Behavior, 23(3), 1126–1144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2006.10.006

Uemminghaus, M. & Frey, D. (2021). Was macht gute Lehre aus: Eine Synopse theoretischer Modelle und praktischer Erfahrungen. In D. Frey & M. Uemminghaus (eds.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (p. 31–68). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0 

Wissenschaftsrat. 2022) Empfehlungen zur Digitalisierung in Lehre und Studium. Wissenschaftsrat. https://doi.org/10.57674/sg3e-wm53

Zickwolf, K. & Kauffeld, S. (2019). Inverted Classroom. In S. Kauffeld & J. Othmer (eds.), Handbuch Innovative Lehre(p. 45–51). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22797-5_2 

Einzelnachweis

Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Tillmann, K.-J. & Weiß, M. (2000). Fähigkeit zum selbstregulierten Lernen als fächerübergreifende Kompetenz. Projekt OECD PISA Deutschland. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

Dörrenbächer, L. & Perels, F. (2016). Self-regulated learning profiles in college students: Their relationship to achievement, personality, and the effectiveness of an intervention to foster self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 51, 229-241. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.09.015

Helmke, A. & Brühwiler, C. (2018). Unterrichtsqualität. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt & J. S. Buch (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (5. Aufl., S. 860-869). Beltz.

Kultusministerkonferenz (2017). Strategie der Kultusministerkonferenz „Bildung in der digitalen Welt“. KMK. https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/2018/Digitalstrategie_2017_mit_Weiterbildung.pdf

Kunter, M. & Trautwein, U. (2013). Psychologie des Unterrichts. Ferdinand Schöningh.

Kunze, L. & Frey, D. (2021). Digitale Lehre an der Hochschule: Warum Blended Learning so gut funktioniert. In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 69-86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0  

Lee, D., Watson, S. L. & Watson, W. R. (2019). Systematic literature review on self-regulated learning in massive open online courses. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1). https://doi.org/10.14742/ajet.3749

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